گفت‌وگو با یک نوجوان مداح | ائمه(ع) همیشه و همه‌جا به‌ما کمک می‌کنند
  • کد مطالب: ۱۷۶۹۶۵
  • /
  • ۲۱ مرداد‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۳

گفت‌وگو با یک نوجوان مداح | ائمه(ع) همیشه و همه‌جا به‌ما کمک می‌کنند

امام‌حسین(ع) نماد آزادگی و آزادمردی است. به‌ همین دلیل، فقط شیعیان نیستند که علاقه‌مند و دل‌داده‌ی آن حضرت‌اند. وظیفه‌ی ما به‌عنوان پیروان مکتب حسینی این است که شعار و فرموده‌ی حضرت را به گوش عالمیان برسانیم.

شبنم کرمی - «هنگام مداحی، تصور اینکه مقابلم حضرت زهرا(س) و دیگر اهل‌بیت(ع) حضور دارند، و اینکه باری دیگر فرصت مداحی برای حضرت اباعبدا...(ع) به من داده شده است، حس بسیار زیبا و دل‌نشینی است که وصف‌شدنی نیست.»

آنچه خواندید بخشی از سخنان یونس مرتضایی است که ۱۶ سال دارد و دانش‌آموز پایه‌ی دهم دبیرستان خوش‌بیان است.

او از کودکی به توفیق خدمت اهل‌بیت(ع) دست یافته است و اکنون علاوه بر فعالیت در دبیرخانه‌ی نوجوان حرم رضوی و انجام کارهای اجرایی، مکبری، مجریگری، مداحی و دکلمه‌خوانی هم انجام می‌دهد. در ادامه، گفت‌وگوی ما با یونس را بخوانید.

 

چه‌گونه و از چه زمانی مداح اهل‌بیت(ع) شدی؟

از کودکی به همراه پدر و مادرم به مراسم مذهبی می‌رفتم و از سه‌سالگی به کمک آن‌ها با حفظ متونی ساده، مداحی و اجرا می‌کردم. به این ترتیب توفیقی دست داد تا در مسیر اهل‌بیت(ع) قرار گیرم.

 

در این راه چه قدم‌هایی برداشته‌ای؟

معتقدم نباید مکان، مقام یا پست در خدمت به اهل‌بیت(ع) ملاک باشد یا توقع تشکر از کسی داشته باشیم بلکه باید هرجا قسمت شد و اهل‌بیت(ع) اجازه دادند، بدون هیچ توقعی خدمت کنیم زیرا این توفیقِ باعزت و شریف روزیِ هر کسی نمی‌شود.

اجر آن نیز از سوی خود اهل‌بیت(ع) داده می‌شود. بنابراین در هیئت‌های مذهبی حرم رضوی، هر جا اهل‌بیت‌(ع) اجازه‌ی خدمت بدهند، نوکری می‌کنم.

در مساجد، با هدف آماده‌سازی فضا برای مراسم و در بخش صوت و... خدمت کرده‌ام. گاهی توفیق مکبری و مداحی نیز داشته‌ام اما اکنون بیشتر با هیئت مذهبی حرم مشغول همکاری هستم و جز مداحی، در زمینه مجریگری و صدابرداری هم فعالیت می‌کنم.

توفیق مکبری در حرم مطهر رضوی را نیز دارم. هم‌چنین علاقه‌مند به شنا و بسکتبال هستم و آن را دنبال می‌کنم. در مسابقات «قرآن، عترت و نماز» سال ۱۳۹۸ نیز حائز رتبه‌ی ممتاز استان در رشته‌ی مداحی شدم.

در درس هم توانسته‌ام خوب عمل کنم. اما بزرگ‌ترین و مقدس‌ترین هدفم در زندگی این است که مُبلغ امام‌زمان(عج) باشم و تا می‌توانم افراد را به این مسیر بیاورم که از شیرینی نگاه حضرت صاحب(عج) بچشند.

 

چرا مداحی برای امام‌حسین(ع) این‌قدر مهم است؟

امام‌حسین(ع) نماد آزادگی و آزادمردی است. به‌ همین دلیل، فقط شیعیان نیستند که علاقه‌مند و دل‌داده‌ی آن حضرت‌اند. وظیفه‌ی ما به‌عنوان پیروان مکتب حسینی این است که شعار و فرموده‌ی حضرت را به گوش عالمیان برسانیم.

از این‌ رو، به ‌نظر من، اهمیت روضه‌خوانی برای اباعبدا...(ع) علاوه بر اینکه محبت اهل‌بیت(ع) را در دل ما زنده و روشن نگه می‌دارد و پایه‌های دین را در دل ما محکم‌تر می‌کند، بزرگ‌ترین راه تبلیغ و گسترش دین اسلام است.

از طرفی، سبب وحدت مسلمانان می‌شود و این تصویر زیبا در مجالس عزاداری خودنمایی می‌کند که همه‌ی مسلمانان با هر باوری در کنار هم برای برپایی مجلس عزای‌ سید و سالار شهیدان تلاش می‌کنند.

عشق حسینی همین‌جا خاتمه نمی‌یابد تا جایی که از ادیان دیگر هم به حضرتش توسل می‌کنند.

 

انس با ائمه(ع) چه برکاتی دارد؟

ائمه‌ی اطهار(ع) مانـنـد پدر و مـــادری دلسوز و خیلی فراتر از آن، حواسشان به ما هست و یاری‌مان می‌کنند. برکت حضور اهل‌بیت(ع) در زندگی توصیف‌شدنی نیست زیرا هر جای زندگی به مشکل می‌خوریم، کمکــمان می‌کننــد.

زیبایی‌اش در این است که همواره حس کنی کسی در تک‌تک لحظات زندگی حواسش به تو هست و یاری‌ات می‌کند.

 

چه کسانی تو را در این راه حمایت کرده‌اند؟

پس از لطف اهل‌بیت(ع)، موفقیت‌هایم را ابتدا مدیون زحمات خانواده‌ام سپس در مداحی، استاد حاج یاسر رحمانی، در اجرا (مجریگری) آقای جلال اصغری و در زمینه‌ی صوت نیز استاد محمد عربیان و گروه صدای نو هستم و از همگی سپاسگزارم.

 

خاطره‌ای دل‌نشین از مداحی‌هایت برایمان بگو.

از میان همه‌ی خاطراتم، به‌یادماندنی‌ترینشان اجرا و مداحی‌ام در برنامه‌ای به‌عنوان جشن تکلیف و به‌ویژه زمانی بود که پرچم گنبد امام‌رضا(ع)، حرم اباعبدا...الحسین(ع)، حرم حضرت عباس(ع)، حرم‌حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) میهمان برنامه شد و این رخصت، انقلابی شیرین در دلم ایجاد کرد.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.